Ρεπορτάζ: Ντόρα Βλάρα

(Στην φωτογραφία από αριστερά προς δεξιά: Αλεξάνδρα Ράγκου, Δασκάλα κ. Ευθυμία Δημουλά, Μαρία Μάκη, Έλσα Χύσα, Διευθυντής κ. Γιάννης Μαγγίνας)

Βραβεύτηκαν τρεις μαθήτριες σε πανελλήνιο ποιητικό διαγωνισμό

Με αφορμή τις διακρίσεις των μαθητριών, Μαρίας Μάκη (10 ετών), Έλσας Χύσα (10 ετών) και Αλεξάνδρας Ράγκου (11 ετών), στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ποίησης «Αρχιλόχεια», επισκεφθήκαμε το 3ο Δημοτικό Σχολείο Φιλιππιάδας και μας μίλησαν για το πως προέκυψε η συμμετοχή τους στον διαγωνισμό, πόσο βοήθησε το σχολείο αλλά και ποιο μήνυμα θέλησαν να περάσουν μέσα από τα ποιήματά τους. Για την συμμετοχή των τριών κοριτσιών στον διαγωνισμό, στη “ΦΩΝΗ” μίλησε και η δασκάλα τους κ. Ευθυμία Δημουλά, η οποία μας ανέλυσε την διαδικασία της προετοιμασίας τους, πριν δοθεί το τελικό αποτέλεσμα. Ακόμη, ο Διευθυντής του 3ου Δημοτικού Σχολείου κ. Γιάννης Μαγγίνας, εκτός από τη διαδικασία του διαγωνισμού, αναφέρθηκε και στη γενικότερη λειτουργία του σχολείου, στα προγράμματα, στις δραστηριότητες και στους τρόπους μέσω των οποίων προσπαθούν να αναπτύξουν οι μαθητές μια σειρά από ικανότητες, όπως φαντασία, δημιουργικότητα, συνεργατική ικανότητα, ικανότητα αφήγησης, όπως επίσης το να μπορούν να παρουσιάσουν και να έχουν συγκροτημένο λόγο.

Για το ενδιαφέρον τους για την ποίηση, αλλά και για τα συναισθήματα που τους προκάλεσε η βράβευσή τους, οι τρεις βραβευμένες μαθήτριες μας είπαν:
ΕΡ.: Διαβάζατε ποίηση πριν το διαγωνισμό;
Έλσα: Δεν διάβαζα ποίηση, τώρα που πήρα μέρος στον διαγωνισμό μου άρεσε και ενδιαφέρθηκα.
Μαρία: Διάβαζα και πιο πριν, αλλά όχι τόσο πολύ, βέβαια είδα ότι με τον διαγωνισμό άρχισε να μου αρέσει περισσότερο.
Αλεξάνδρα: Δεν διάβαζα ποίηση μου άρεσε να διαβάζω βιβλία πιο πολύ αλλά με τον διαγωνισμό είδα ότι μου αρέσει και αυτό το κομμάτι.

ΕΡ.: Δυσκολευτήκατε όταν γράφατε το ποίημα;
Έλσα: Δεν ήταν εύκολο να μας έρθουν τόσο γρήγορα ιδέες, κάναμε αρκετές αλλαγές για να βγει το τελικό αποτέλεσμα.
Μαρία: Συμφωνώ, κάναμε πολλές δοκιμές.
Αλεξάνδρα:  Δεν δυσκολεύτηκα ιδιαίτερα και από τότε έχω συνεχίσει και έχω γράψει και άλλα ποιήματα.

ΕΡ.: Όταν μάθατε για την διάκριση ποια ήταν τα συναισθήματά σας;
Έλσα: Χαρά, δεν το περίμενα ότι θα πάρω έπαινο. Είμαι πολύ ευχαριστημένη και με τον εαυτό μου και με τη δουλειά που έκανα.
Μαρία: Σίγουρα χάρηκα αλλά δεν το περίμενα. Εμείς γράψαμε απλά ένα ποίημα γιατί πιστεύουμε ότι και μόνο που συμμετέχεις βγαίνεις κερδισμένος. Είχαμε σχεδόν ξεχάσει ότι στείλαμε τα ποιήματα στον διαγωνισμό.
Αλεξάνδρα: Το είχα πάρει σαν πλάκα, για την εμπειρία συμμετείχα δεν περίμενα να βγω έστω και για έπαινο και χάρηκα πολύ όταν το έμαθα.

ΕΡ.: Πόσο σημαντική ήταν η βοήθεια της δασκάλας σας;
Έλσα: Αρκετά, μας έδωσε ιδέες ώστε να γράψουμε το ποίημα.
Μαρία: Με τη δασκάλα μας είχαμε γράψει ένα ποίημα σε μία εργασία για το σχολείο και με αφορμή αυτό καθένας πήρε κάποιο θέμα. Μας βοήθησε πολύ η εργασία του βιβλίου.
Αλεξάνδρα: Σίγουρα μας έδωσε πολλές συμβουλές, αλλά όντως η άσκηση του βιβλίου έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο.

ΕΡ.: Τι σκεφτόσασταν γράφοντας το ποίημα; Θέλατε να περάσετε κάποιο μήνυμα μέσα από αυτό;
Έλσα: Για το ποίημα σκέφτηκα πάρα πολλά ώστε να τα συνδέσω και να βγει ένα ωραίο αποτέλεσμα.
Μαρία: Προσπαθούσα να βρω λέξεις να είναι ωραία η ομοιοκαταληξία αλλά ήθελα να πω πως η μουσική ποτέ δεν σταματάει και υπάρχει στην καθημερινότητα μας.
Αλεξάνδρα: Θα ήθελα να περάσω το μήνυμα ότι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι το περιβάλλον καταστρέφεται και θα πρέπει να υπάρξει ισορροπία.

Η Έλσα και η Μαρία στο μέλλον, όπως μας είπαν, δεν θέλουν ασχοληθούν με την ποίηση αλλά με άλλα επαγγέλματα, της νηπιαγωγού και της αστυνομικού αντίστοιχα, ενώ η Αλεξάνδρα ονειρεύεται να γίνει συγγραφέας. Παρόλα αυτά η ποίηση θα είναι πάντα ένα κομμάτι που θα αγαπούν, ιδιαίτερα μετά τον διαγωνισμό. Επιθυμία τους είναι να συμμετάσχουν και σε άλλους διαγωνισμούς, άσχετα με τις διακρίσεις, αφού γι’ αυτές σημασία έχει η εμπειρία και η συμμετοχή και όχι τα βραβεία και οι διακρίσεις.
Δασκάλα-κ. Δημουλά Ευθυμία

Στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των παιδιών αποσκοπούσε η συμμετοχή στον πανελλήνιο διαγωνισμό ποίησης μας λέει η δασκάλα του σχολείου.
ΕΡ.: Πως προέκυψε η συμμετοχή στον διαγωνισμό;
ΑΠ.: Το έναυσμα δόθηκε από μια δραστηριότητα του βιβλίου, στην οποία τα παιδιά καλούνταν να γράψουν ένα ποίημα σαν εργασία. Είδα ότι τα παιδιά και ενθουσιάστηκαν και είχαν δυνατότητες στο λόγο, το οποίο δεν το γνωρίζουν και αν δεν τους δώσεις τη δυνατότητα δεν μπορούν να το ανακαλύψουν και έτσι αποφασίσαμε ότι θα μπορούσαν να πάρουν μέρος σε ένα διαγωνισμό ποίησης και με τον τρόπο αυτό το κάθε παιδί να μπορεί τις ικανότητες και τις δεξιότητές του να τις αναπτύξει.
Όταν, λοιπόν, ήρθε η εγκύκλιος που λέει πως υπάρχει ο τάδε διαγωνισμός «εκμεταλλευτήκαμε» την ευκαιρία. Είναι βασικό ο εκπαιδευτικός να έχει μάθει να δουλεύει με τέτοια προγράμματα, ούτως ώστε να βρίσκει το έναυσμα ανά πάσα ώρα και στιγμή και να βλέπει τι προσφέρει το κάθε βιβλίο.

ΕΡ.: Πόσες ήταν οι συμμετοχές του 3ου Δημοτικού Σχολείου;

ΑΠ.: Οι συμμετοχές του σχολείου ήταν εννέα, από τις οποίες οι δύο ήταν από αγόρια, όχι γιατί τα αγόρια δεν είχαν την ίδια ενασχόληση, απλώς είναι η μειοψηφία του σχολείου. Οι συμμετοχές ήταν πολύ καλές, για παιδιά που δεν είχαν συνηθίσει να παίρνουν μέρος σε τέτοιου είδους δραστηριότητες και ήταν η πρώτη φορά γενικότερα που έφευγαν έξω από τα τοπικά πλαίσια.

ΕΡ.: Ποια ήταν η διαδικασία που ακολουθήθηκε για την συμμετοχή στα «Αρχιλόχεια»;

ΑΠ.: Συγκεντρώθηκαν από το σχολείο τα ποιήματα και δημιουργήθηκε ένα πακέτο, ένα “βιβλιαράκι” με όλα όσα προέβλεπε ο διαγωνισμός. Στάλθηκαν με ψευδώνυμα και με την ηλικία για να μπορεί να διασφαλιστεί η αξιοκρατία.

ΕΡ.: Ποια ήταν η δική σας βοήθεια απέναντι στα παιδιά;
ΑΠ.: Η βοήθεια μου ήταν, κυρίως, στην ενθάρρυνση τους στο να αποφασίσουν να εκτεθούν, γιατί αυτό είναι κάτι δύσκολο για τα παιδιά. Δεν είναι συνηθισμένα και έπρεπε να αποκτήσουν εμπιστοσύνη και αυτοπεποίθηση. Εκεί περισσότερο βοήθησα και όχι σε κάτι άλλο, γιατί θεωρώ ότι είναι πολύ ικανά παιδιά.

ΕΡ.: Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν να αποδώσουν ένα ποίημα;
ΑΠ: Έγιναν αρκετές δοκιμές και διορθώσεις. Δεν είναι κάτι που βγήκε με την πρώτη φορά, αλλά σε όλη την διαδικασία μπήκαν τα ίδια τα παιδιά. Η δική μου ανάμιξη δεν υπήρχε πέρα από κάποιον ορθογραφικό έλεγχο. Δεν επενέβησα στη δομή, ήταν ούτως ή άλλως ελεύθερος στίχος χωρίς ομοιοκαταληξία, οπότε δεν είχαμε προβλήματα και νομίζω πως ήταν καλύτερο να δουν τη δική τους δουλειά και το δικό τους αποτέλεσμα.

 

«Σκέψεις και αποφθέγματα που μας χαρακτηρίζουν και τα οποία πιστεύουμε.»

Άλογο κανένα -κι ας τρέχει σα βολίδα-

δεν καλπάζει όσο το ποίημα στη σελίδα.

Τέτοια ταξίδια ως και οι πιο φτωχοί

εύκολα μπορούν να τα απολαύσουν

Ανέξοδο τ’ αμάξι -αν το προφτάσουν-

που κουβαλάει την ανθρώπινη ψυχή.

Η παιδική ηλικία είναι η ποίηση της ζωής

Η ποίηση είναι η παιδική ηλικία του κόσμου.

Κάθε ποιητής είναι ένας μεγάλο παιδί

και κάθε παιδί ένας μικρός ποιητής.

 

Διευθυντής 3ου Δημοτικού Φιλιππιάδας κ. Γιάννης Μαγγίνας 

Στις δραστηριότητες του 3ου Δημοτικού Σχολείου Φιλιππιάδας μας μίλησε ο διευθυντής του Γιάννης Μαγγίνας, ο οποίος παράλληλα τόνισε ότι στον εν λόγω διαγωνισμό σημασία είχε η συμμετοχή και η εμπειρία των μαθητών και όχι οι διακρίσεις, για τις οποίες όμως έδειξε την ιδιαίτερη ικανοποίησή του.

 

ΕΡ.: Πως προέκυψε η συμμετοχή του σχολείου στον διαγωνισμό;

ΑΠ.: Τα προγράμματα αυτά γίνονται στο πλαίσιο των καινούργιων προγραμμάτων που περιλαμβάνουν καινοτόμες δράσεις, όπως η φιλαναγνωσία, δηλαδή η καλλιέργεια της λογοτεχνίας και της ανάγνωσης. Στα πλαίσια αυτά καλλιεργούμε τις δεξιότητες, τις κλίσεις και τις τάσεις των μαθητών. Σε αυτό το πλαίσιο αναπτύχθηκε μια δραστηριότητα πάνω στην ποίηση και είδαμε ότι το τμήμα της φετινής έκτης τάξης, δηλαδή της περσινής πέμπτης, είχε πάρα πολλές δυνατότητες σε αυτόν τον τομέα. Θεωρήσαμε, λοιπόν, σκόπιμο να λάβουμε μέρος και σε έναν Πανελλήνιο Διαγωνισμό, ούτως ώστε τα παιδιά να έχουν και την εμπειρία της συμμετοχής. Ο σκοπός δεν ήταν ούτε οι διακρίσεις ούτε τα βραβεία, ήταν όμως η συμμετοχή και η μέθεξη που έχει το εγχείρημα αυτό. Έτσι τα παιδιά συμμετείχαν στον πανελλήνιο διαγωνισμό «Αρχιλόχεια», στον οποίο συμμετείχαν πάνω από 2000 μαθητές, απ’ όλη τη χώρα. Η διαδικασία της επιλογής ήταν πάρα πολύ αυστηρή γι’ αυτό και άργησαν να βγουν τα αποτελέσματα. Ενώ συμμετείχαμε τον Μάιο τα αποτελέσματα βγήκαν περίπου πριν ένα μήνα και αυτό γιατί έγινε πολύ εξονυχιστικός έλεγχος, για φαινόμενα αντιγραφής, παραποίησης ή λογοκλοπής.

 

ΕΡ.: Συμβάλλουν οι εκπαιδευτικοί στην ενασχόληση των παιδιών σε τέτοιου είδους δραστηριότητες;
ΑΠ.: Αυτό εξαρτάται και από το πάθος ή το μεράκι που έχει ο κάθε εκπαιδευτικός. Συνήθως στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση οι δάσκαλοι ενισχύουν τις κλίσεις και τις ιδιαιτερότητες των παιδιών γιατί και ο ρόλος του σχολείου είναι αυτός. Δεν μπορεί να είναι συνέχεια ένας αυστηρός γνωστικός προσανατολισμός. Δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός ότι το σχολείο πρέπει να ενέχει και το στοιχείο της αισθητικής απόλαυσης, δηλαδή με τη ζωγραφική, με το χορό, με τη μουσική, με τη γυμναστική και γενικά με τέτοιου είδους δραστηριότητες. Εμείς προβαίνουμε και σε καινοτόμες δράσεις που έχουν να κάνουν με τη λογοτεχνία και όχι μόνο την ποίηση. Πέρυσι είχαμε καλέσει την συγγραφέα κ. Ματσούκα, στην οποία βγάλαμε ένα καταπληκτικό αποτέλεσμα, σε μια παρουσίαση βιβλίου της. Έφτασαν τα παιδιά να κάνουν δραματοποίηση πάνω στην ιστορία του βιβλίου και κατέληξε στο τέλος να βγάλουν στίχους και να κάνουν μελοποίηση, μέσα από το βιβλίο.
Θα έλεγα λοιπόν οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι είναι ενημερωμένοι και έχουν καλή σχέση με το αντικείμενο, το προωθούν. Αλλά αυτό πέρα από τα όποια επιμορφωτικά προγράμματα επαφίεται και στην θέληση του καθενός.
ΕΡ.: Το 3ο Δημοτικό , σε σχέση με τα άλλα σχολεία της περιοχής, έχει αρκετές συμμετοχές σε διαγωνισμούς και γενικά ποικιλία δραστηριοτήτων;

ΑΠ.: Το 3ο Δημοτικό έχει ξεκινήσει μία προσπάθεια αναβάθμισης σε όλα τα επίπεδα, όπως των υποδομών αλλά και των προγραμμάτων σπουδών. Δηλαδή, έχουμε φτιάξει υποδομές οι οποίες δεν υπήρχαν στο παρελθόν και σε αυτό το σημείο θα πρέπει να ευχαριστήσουμε και τη Σχολική Επιτροπή αλλά και τη Δημοτική Αρχή, η οποία μας συμπαραστέκεται. Όσον αφορά στο τμήμα των προγραμμάτων σπουδών κάνουμε συνεχώς ανανέωση και αναβάθμιση, σχεδιάζουμε για παράδειγμα τη φετινή χρονιά να γίνει εδώ στη Φιλιππιάδα, με πρωτοβουλία του 3ου Δημοτικού, μια «σκυταλοδρομία ανάγνωσης», μεταξύ σχολείων, το οποίο θα είναι κάτι πρωτόγνωρο και μοναδικό για τα δεδομένα της περιοχής και θα λειτουργήσει πολλαπλά στο να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τη λογοτεχνία.
Στην σκυταλοδρομία ανάγνωσης συμμετέχουν περισσότερα από ένα σχολεία και τα παιδιά αναλαμβάνουν να παρουσιάσουν με δικό τους τρόπο κάποιο βιβλίο.
ΕΡ.: Πως το σχολείο βοηθάει στην ανάπτυξη των ταλέντων και των ικανοτήτων;

ΑΠ.: Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν μπορεί να είναι γραμμική, δηλαδή να έχουμε μάθημα συνεχώς μάθημα, χρειάζονται εναλλαγές καθώς τέτοιες ενέργειες ενθαρρύνουν στο να βγουν τα ταλέντα και οι ιδιαιτερότητες των παιδιών και αυτό είναι και η πολιτική του σχολείου, τουλάχιστον απ’ όταν ανέλαβα εγώ τη διεύθυνση.
Προσπαθούμε να δώσουμε στα παιδιά ευκαιρίες και δραστηριότητες και εκτός ακόμα σχολικού προγράμματος, ενημερωτικά αναφέρω, λειτουργεί ρυθμική γυμναστική. Το προτείναμε στον Σύλλογο Γονέων, τους κατευθύναμε, γιατί στον Σύλλογο είναι νέα άτομα και δεν έχουν την εμπειρία οπότε και με τη δικιά μας συνεργασία δημιουργήσαμε τέσσερα τμήματα τα οποία έχουν ξεπεράσει τα πενήντα παιδιά. Είναι κάτι δημιουργικό και παραγωγικό και υπάρχουν πολλά παιδιά με ταλέντο.
Τα μαθήματα αυτά γίνονται απογευματινές ώρες, είναι τμήματα δημιουργικής απασχόλησης.
Υπολογίζουμε, επίσης, να φτιάξουμε και τμήμα ζωγραφικής. Έχουμε παιδιά με θέληση, δύναμη, ταλέντο και χρέος μας είναι να δώσουμε ευκαιρίες για πολύπλευρες τέτοιες δραστηριότητες. Ενδεχομένως, αν πάει καλά να κάνουμε τμήμα και για μεγάλους.
Ακόμη, υπάρχουν σκέψεις για θεατρικό εργαστήρι. Τα παιδιά έχουν την διάθεση και υπάρχει μεγάλη συμμετοχή. Μας δίνει δε τεράστιο κουράγιο να υλοποιήσουμε τις σκέψεις αυτές το ότι συμμετέχουν ενεργά μαθητές που δεν τα καταφέρνουν τόσο καλά στο γνωστικό κομμάτι, αλλά έχουν ταλέντο στο θέατρο. Στα πλαίσια της εκδήλωσης για την απελευθέρωση μου προξένησε εντύπωση ότι μαθητής που δεν έχει τις άριστες επιδόσεις, όμως απέδωσε πάρα πολύ στο ρόλο, την επόμενη μέρα μας ρώτησε πότε θα ξανακάνουμε κάτι παρόμοιο.

ΕΡ.: Ο Σύλλογος Γονέων είναι ενεργός και συμβάλλει στις δραστηριότητες του σχολείου;

ΑΠ.: Βεβαίως είναι απόλυτα ενεργός, έχουμε άριστη συνεργασία με τον σύλλογο και συμβάλει σημαντικά. Έχει μεγάλη σημασία και η προσέγγιση όπως για παράδειγμα να υπάρχει ένα πλάνο ξεκάθαρο, πως πρέπει να λειτουργήσει το σχολείο, τι παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν κλπ. Ο Σύλλογος Γονέων και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών δεν έχουν ούτως ή άλλως αντικρουόμενα συμφέροντα θέλουμε ότι καλύτερο για τα παιδιά.

 

 Τα βραβευμένα ποιήματα!

 

Μάκη Μαρία (Βραβείο)

Γλυκιά Μελωδία

Σαν οι νότες κατακλύσουν το χώρο

σαν αρχίσουν το ρυθμικό τους χορό

και πηδούν πάνω κάτω με ντόρο

μου ζητάν να ξεκινήσω κι εγώ.

Να ηχεί η γλυκιά μελωδία

στο ρυθμό του τρελού μουσικού

που το δοξάρι ακουμπά με μανία

στον κορμό του παλιού του βιολιού.

Οι σκοτούρες μου παίρνουνε δρόμο

έγνοιες, λύπες σκορπάνε μακριά

η αρμονία διώχνει τον πόνο

και η μελωδία ριζώνει βαθιά.

Το κορμί πλημμυρίζει με αγάπη

τα συναισθήματα παίρνουν φωτιά

της συγκίνησης χτίζω παλάτι

σα βασίλισσα στη δική μου καρδιά.

Χρόνια τώρα ο κόσμος γεννιέται

κάτω από τέτοια απαλή μουσική

τη ζωή του περνά και ξεχνιέται

πως αν σβήσει, θα υπάρχει αυτή!!!

Έλσα Χύσα (Έπαινο)(10 ετών)

Κοπέλα με άρπα

Η κοπέλα με την άρπα

που στο χέρι της κρατά

τραγουδά τόσο γλυκά…

Μια μέρα ξαφνικά

έφυγε πολύ πολύ μακριά

και δεν την είδε κανένας πια…

Από τότε που έφυγε

τραγουδά κάπου μακριά

στα μικρά παιδιά…

Ράγκου Αλεξάνδρα (Έπαινος)(11 ετών)

Η σοφή φλογέρα

Σαν ένα μι παιχτεί

απ’ την κοπέλα με το γιασεμί στ’ αυτί

θ’ αγαλλιάσει όλη η γη

και η ψυχή του ανθρώπου θα χαρεί.

Σαν μια φλογέρα εμφανιστεί

και παίξει μι, φα, σολ, λα, σι

μυριάδες άνθρωποι θα μαζευτούν εκεί

για να ακούσουνε τι έχει να τους πει.

Μαζευτήκαμε όλοι εδώ,

γιατί έχω κάτι να σας πω,

ακούστε με λοιπόν προσεκτικά

άνθρωποι με συνείδηση καμιά.

Το περιβάλλον αρχικά

σας άφησε με μεγάλη χαρά

να διοικήσετε μαζί

τον τόπο που θα σας δοθεί.

Σαν πέρασε λίγος καιρός

όλα τα ‘σβησε ο εγωισμός,

οι άνθρωποι ήθελαν να περνάν καλά

χωρίς να δίνουν για το περιβάλλον δεκάρα καμιά.

Πόσο ν’ αντέξει όμως κι αυτό

καταστράφηκε με τον καιρό.

Εγώ αυτό είχα να σας πω

πρέπει να βάλετε μυαλό.

Το περιβάλλον θα καταστραφεί

και δεν θα μπορεί να κατοικεί κανένας σας εκεί,

και θα ‘ναι τότε αργά πολύ

να κάνετε μια κίνηση απλή.

Κι άνθρωποι έβαλαν μυαλό

προσπάθησαν να κάνουν το σωστό,

και η προσπάθεια αυτή

ωφέλησε πράγματι πολύ.

Κι έζησαν αυτοί καλά

καλλιεργώντας της γης τα αγαθά,

και η φλογέρα πάντα εκεί

να παίζει μι, φα, σολ, λα, σι!

VN:F [1.9.13_1145]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)