Η τεχνολογία στην υπηρεσία της εκπαίδευσης μέσω του φροντιστηρίου «Λόγος»

Μπορεί η Φιλιππιάδα να είναι μια επαρχιακή κωμόπολη, αλλά συχνά καταφέρνει να εντυπωσιάζει με καινοτόμες δράσεις. Πόσοι γνωρίζουν ότι στη Φιλιππιάδα υπάρχει ένα φροντιστήριο, από τα ελάχιστα στην Ήπειρο, που έχει εντάξει την ψηφιακή διδασκαλία με διαδραστικό πίνακα στις αίθουσές του; Ζητήσαμε από τον κ. Τάσο Μήτο, φιλόλογο, που διευθύνει το φιλολογικό φροντιστήριο «Λόγος», να μας εξηγήσει πώς γίνεται η διδασκαλία με αυτόν τον τρόπο και ποια τα αποτελέσματά της.

 

ΕΡ: Κε. Μήτο, πόσος καιρός είναι που έχετε εντάξει τη διδασκαλία με διαδραστικό πίνακα στο φροντιστήριό σας;

ΑΠ: Ξεκινήσαμε το ΄99, πριν τέσσερα χρόνια και τώρα πάμε για τον πέμπτο. Αρχικά με έναν πίνακα και από φέτος με δύο. Πλέον όλα τα μαθήματα του Λυκείου θα γίνονται με αυτόν τον τρόπο. Στόχος μας είναι από την επόμενη χρονιά όλες οι αίθουσες του φροντιστηρίου να διαθέτουν διαδραστικό πίνακα.

 

ΕΡ: Είστε από τα ελάχιστα φροντιστήρια στην Ήπειρο που έχουν βάλει διαδραστικό, ενώ δεν τον συναντούμε ούτε σε φροντιστήρια μεγάλων πόλεων. Πώς αποφασίσατε να το ξεκινήσετε στη Φιλιππιάδα;

ΑΠ: Η ιδέα ξεκίνησε από κάποια μαθήματα με διαδραστικό πίνακα που έτυχε να δω σε βιντεάκια στο youtube. Ενθουσιάστηκα αμέσως από την αμεσότητα της διδασκαλίας και άρχισα να το ψάχνω. Ομολογώ βέβαια πως με εντυπωσίασε – κι ακόμα με εντυπωσιάζει – το γεγονός ότι είδα σχετικά ελάχιστα σχολεία και φροντιστήρια να το χρησιμοποιούν. Το βλέπεις μόνο σε κάποια πολύ γνωστά ιδιωτικά σχολεία μεγάλων πόλεων, όπως Αρσάκειο και εκπαιδευτήρια Γείτονα στην Αθήνα, φροντιστήρια Μπαχαράκη στη Θεσσαλονίκη, ή σε κάποια δημοτικά σχολεία με δασκάλους που διακρίνονται για το μεράκι τους. Η μικρή μέχρι τώρα εξάπλωσή του ίσως οφείλεται εν μέρει στο υψηλό κόστος του εξοπλισμού,  εν μέρει στην τεχνοφοβία από την οποία πάσχουν πολλοί εκπαιδευτικοί ή και στη γενικότερη νωχέλεια που χαρακτηρίζει τη σύγχρονη εκπαίδευση.  Εν πάση περιπτώσει, εμείς ξεκινήσαμε  πριν τέσσερα χρόνια και η ικανοποίησή μας από την απόφαση αυτή συνεχώς αυξάνεται.

 

ΕΡ: Τι παραπάνω μπορεί να προσφέρει η διδασκαλία μέσω διαδραστικού πίνακα απ’ ό,τι η διδασκαλία με τον παραδοσιακό τρόπο;

ΑΠ: Καταρχάς, πολύτιμο κέρδος χρόνου κατά τη διεξαγωγή του μαθήματος. Όποιος είναι χρόνια μάχιμος εκπαιδευτικός – εγώ είμαι 22 χρόνια – γνωρίζει ότι συχνά χάνεται πολύτιμος χρόνος από μικροσυμβάντα – κάποιος μαθητής έχει ξεχάσει το βιβλίο, θέλει να του ξαναθυμίσεις κάτι που ειπώθηκε στην αρχή του μαθήματος, αργεί να αντιγράψει κάτι που έγραψες στον πίνακα κλπ.  Με τον διαδραστικό πίνακα όλα αυτά τα μικροπροβλήματα προσπερνιούνται σε χρόνο μηδέν. Επίσης, κερδίζεται αρκετός χρόνος στο πολύ σημαντικό κομμάτι της εξέτασης, καθώς η σωστή απάντηση εμφανίζεται αμέσως στον πίνακα τη στιγμή που τη δίνει ο μαθητής. Το κυριότερο όμως είναι ότι μπορείς πλέον πολύ πιο σύντομα να εξηγήσεις κάτι, όταν συγχρόνως το συνοδεύεις με εικόνα, κίνηση και συχνά βίντεο και ήχο,  που από πριν έχεις προετοιμάσει και αποθηκεύσει για τις ανάγκες της διδασκαλίας. Και αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία ειδικά για τα θεωρητικά μαθήματα,  που ένα μεγάλο κομμάτι τους είναι αφηρημένες  έννοιες. Πλέον δεν είναι τόσο δύσκολο όσο πριν να εξηγήσεις την αλληγορία του σπηλαίου του Πλάτωνα, ή τη ναυμαχία στους Αιγός ποταμούς, τα λογικά επιχειρήματα του Αριστοτέλη, τη γερουνδιακή έλξη στα Λατινικά, τον ευθύ και πλάγιο λόγο στο Συντακτικό κλπ. Τέλος, όλα αυτά μπορούν να εκτυπωθούν, σε περίπτωση που κάποιος  μαθητής έτυχε να λείψει από το μάθημα ή θέλει να το κρατήσει για τη μελέτη του στο σπίτι.

 

ΕΡ: Πώς υποδέχτηκαν οι μαθητές σας την ψηφιακή διδασκαλία με τον διαδραστικό πίνακα;

ΑΠ: Η αλήθεια είναι πώς αρχικά εντυπωσιάστηκαν, καθώς γι’ αυτούς η διδασκαλία με αυτόν τον τρόπο ήταν πρωτόγνωρη. Άλλοι το είδαν ως κάτι διασκεδαστικό. Σε ορισμένους ίσως να υπήρχε αρχικά και ένα κομμάτι δυσπιστίας: μπορεί να γίνει το μάθημα με αυτόν τον τρόπο; Γρήγορα όμως ξεπερνούν το στάδιο του εντυπωσιασμού και της δυσπιστίας, καθώς ήδη οι περισσότεροι νέοι είναι αρκετά εξοικειωμένοι με την τεχνολογία. Νομίζω πως στους περισσότερους αυτό που μένει είναι μια ικανοποίηση ότι το μάθημα γίνεται με το σωστό τρόπο, διότι αντιλαμβάνονται την προετοιμασία και τον κόπο που έχει καταβληθεί γι’ αυτό. Να προσθέσω ίσως και ένα αίσθημα υπερηφάνειας, ότι, ενώ ζουν στη Φιλιππιάδα, κάνουν μάθημα με τα πιο σύγχρονα μέσα, όπως συνομήλικοί τους σε σχολεία της Ευρώπης και της Αμερικής.

ΕΡ: Ωστόσο, πιθανοτατα θα υπάρχουν και κάποια προβλήματα στη χρήση του. Υπάρχουν τέτοια και ποια είναι αυτά;

ΑΠ: Τα τεχνικά προβλήματα είναι ελάχιστα, π.χ. διακοπή ρεύματος, αλλά και τότε πάλι ο διαδραστικός μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως συμβατικός πίνακας. Τα κυριότερα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν είναι τα ουσιαστικά. Η ψηφιακή διδασκαλία απαιτεί από τον εκπαιδευτικό ορισμένες προϋποθέσεις: Να μην πάσχει από τεχνοφοβία, επάρκεια στο γνωστικό του αντικείμενο, φαντασία στη σχεδίαση του μαθήματος, και αρκετές εργατοώρες προετοιμασίας για κάθε μάθημα Ο μεγαλύτερος κίνδυνος που πρέπει να αποφύγει είναι να εκφυλιστεί το μάθημά του σε μια βαρετή παρουσίαση τύπου power point. Δεν πρέπει να λείψουν από την τάξη ο διάλογος, ο προβληματισμός, η διαφωνία και το χαμόγελο. Αυτό που πρέπει να λείψει είναι το χασμουρητό.

ΕΡ: Είδατε θεαματικά αποτελέσματα στις επιδόσεις των μαθητών σας και τις «επιτυχίες» του φροντιστηρίου;

ΑΠ: Η επίδοση του μαθητή εξαρτάται στο μεγαλύτερο βαθμό από αυτόν τον ίδιο, και η «επιτυχία» ανήκει στον ίδιο τον μαθητή. Ενδεικτικό γι’ αυτό που σας λέω είναι ότι, παρόλο που οι μαθητές του φροντιστηρίου μας έχουν πολύ υψηλούς βαθμούς και ποσοστά επιτυχία που αγγίζουν το 100%, ποτέ δεν αναρτήσαμε τους γνωστούς πίνακες επιτυχόντων, θεωρώντας ότι είναι άδικο για τους μαθητές μας να κλέψουμε έστω και λίγο από την προσπάθειά τους με σκοπό τη δική μας αυτοδιαφήμιση.  Σίγουρα ο διαδραστικός πίνακας μπορεί να επιδράσει θετικά σε περισσότερους μαθητές, και περισσότερο θετικά στον κάθε μαθητή ξεχωριστά, αλλά μόνο εφόσον ο εκπαιδευτικός τον αξιοποιεί, για να βοηθήσει τον μαθητή.

ΕΡ: Θα μπορούσε ο διαδραστικός πίνακας να λύσει τα προβλήματα της εκπαίδευσης;

ΑΠ: Όχι. Η εκπαίδευση έχει να κάνει με παιδιά, εκπαιδευτικούς, το θεσμικό πλαίσιο που τη διέπει, κοινωνικές παθογένειες. Ο διαδραστικός πίνακας είναι απλώς ένα εργαλείο που διευκολύνει την επικοινωνία του μαθητή με τον εκπαιδευτικό, όταν και ο μαθητής και ο εκπαιδευτικός θέλουν να επικοινωνήσουν. Τα υπόλοιπα προβλήματα θέλουν άλλου είδους αντιμετώπιση.

ΕΡ: Μια και μιλάμε για τα προβλήματα της εκπαίδευσης, πώς αντιμετωπίζετε εσείς το θέμα των παράνομων ιδιαίτερων μαθημάτων;

ΑΠ: Αν με ρωτάτε ποια η είναι γνώμη μου γι’ αυτά, ασφαλώς αρνητική, για τον απλούστατο λόγο ότι είναι παράνομα, με δύο βαρύτατες συνέπειες: μία την οικονομική, καθώς πρόκειται για «μαύρο χρήμα» και φοροδιαφυγή, και μια άλλη, την ηθική, καθώς τα παιδιά μυούνται σε μια ελληνική πραγματικότητα που την χαρακτηρίζει το κρυφτούλι και η παρανομία. Αν εννοείτε πώς το αντιμετωπίζουμε, εμείς παραβλέπουμε τα ψυχοφθόρα και ατελέσφορα νομικά μέσα, και επικεντρωνόμαστε στην ουσία: να πείσουμε με την ποιότητα της δουλειάς μας ότι αξίζει τον κόπο να μας προτιμήσει ο μαθητής και οι γονείς του. Και βλέπω ότι το έχουμε καταφέρει.

ΕΡ: Αν κάποιο άλλο σχολείο ή φροντιστήριο ήθελε να βάλει διαδραστικό πίνακα, που πρέπει να απευθυνθεί;

ΑΠ: Μπορεί πρώτα-πρώτα να ψάξει στο internet και να αντλήσει τις αρχικές πληροφορίες από εκεί. Αλλά κι ο ίδιος είμαι πρόθυμος είτε να κάνω μια επίδειξη της λειτουργίας του πίνακα, και το έχω κάνει σε κάποιες περιπτώσεις με ανθρώπους που ενδιαφέρθηκαν, είτε να τον φέρω σε επαφή με τον αντιπρόσωπο που συνεργάζομαι, τον κ. Δ. Σαρρή. Όσο περισσότεροι, τόσο καλύτερα.

VN:F [1.9.13_1145]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Διαδραστικός πίνακας διδασκαλίας, 5.0 out of 5 based on 1 rating