Συνέντευξη: Ντόρα Βλάρα

Συνέντευξη με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ιωαννίνων Γιώργο Νταλαμάγκα

Τα τελευταία χρόνια της κρίσης ένας από τους κλάδους που αντιμετωπίζει τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι ο εμπορικός. Τα λουκέτα είναι αμέτρητα, οι έμποροι απογοητευμένοι και φοβισμένοι για το αύριο. Βλέπουν τις ταμειακές μηχανές τους άδειες όταν οι καθημερινές υποχρεώσεις τους «πνίγουν».

Φυσικά δεν θα μιλήσουμε για την πόλη μας, που πια δεν μπορεί κανείς να μιλάει για εμπορικό κέντρο (!) αφού ο πεζόδρομος που δημιουργήθηκε για να διευκολύνει το αγοραστικό κοινό, χρησιμεύει σήμερα σαν πάρκινγκ για την ευκολότερη πρόσβαση στις κοντινές καφετέριες μιας και καταστήματα δεν υπάρχουν για να «χαζέψουν» οι περαστικοί τις βιτρίνες.

Θα μιλήσουμε για το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο στην περιοχή, αυτό των Ιωαννίνων. Μία αγορά που πάντα ήταν στο επίκεντρο και που την επισκεπτόντουσαν από ολόκληρη την Ήπειρο για τις αγορές τους.

Μία αγορά μεγάλη σε έκταση, με ποικιλία καταστημάτων, που τώρα έχει περιοριστεί «μόνο σε λίγα τετράγωνα», όπως μας λέει στην συνέντευξη που παραχώρησε στη «ΦΩΝΗ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ιωαννίνων Γιώργος Νταλαμάγκας.

Ο κ. Νταλαμάγκας μας δίνει τη σημερινή εικόνα της αγοράς μιλώντας μας για τα προβλήματα του εμπορικού συλλόγου, τα λουκέτα που έχουν μπει σε επιχειρήσεις τα τελευταία χρόνια αλλά και για την πτώση του τζίρου.

Επίσης, επιβεβαιώνει πως στην πόλη οι μόνες επιχειρήσεις που ανοίγουν είναι καφετέριες αλλά και μας αναλύει τη θέση του Συλλόγου σχετικά με το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές.

Μέσα σε πολλά άλλα ερωτήματα που του τέθηκαν και με αφορμή τα παζάρια που έγιναν πριν μικρό χρονικό διάστημα, μας δίνει τη δική του άποψη πάνω στο θέμα. Βοηθάνε ή υποθάλπουν την τοπική οικονομία;

ΕΡ: Πείτε μας δύο λόγια για την ενασχόλησή σας με τον Εμπορικό Σύλλογο και την πορεία σας ως πρόεδρος.

ΑΠ: Ο Εμπορικός Σύλλογος Ιωαννίνων είναι ο παλαιότερος και ο μεγαλύτερος επαγγελματικός σύλλογος της πόλης μας. Ασχολήθηκα με τον Εμπορικό Σύλλογο γιατί πιστεύω ότι μόνο με συλλογικές προσπάθειες και χωρίς κομματικές παρωπίδες έχει ελπίδες να επιβιώσει η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, μέρος της οποίας είμαι και εγώ.

ΕΡ:  Πως ήταν η κατάσταση στην αγορά τη φετινή χρονιά σε σχέση με προηγούμενες;

ΑΠ: Η τραγική οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα μας, έχει άμεσο αντίκτυπο στον εμπορικό κόσμο όλης της επικράτειας. Η πτώση του τζίρου τα τελευταία χρόνια είναι καταστροφική, με αποτέλεσμα πολλές από τις εμπορικές επιχειρήσεις να λυγίσουν από το βάρος των υποχρεώσεων και να κλείσουν.

ΕΡ:  Σε πόσες επιχειρήσεις υπολογίζετε πως έχουν μπει «λουκέτα» τον τελευταίο χρόνο και στη θέση τους δημιουργούνται νέες επιχειρήσεις;

ΑΠ: Η αγορά της πόλης έχει αποδεκατιστεί και περιορίζεται πλέον μόνο σε λίγα τετράγωνα, με πολλά καταστήματα ξενοίκιαστα σε όλο το εμπορικό κέντρο. Όσα δε από αυτά νοικιάζονται, γίνονται καφετέριες ή καταστήματα εποχιακά που λειτουργούν για μερικούς μήνες.

ΕΡ:  Ποια καταστήματα αντιμετωπίζουν μεγαλύτερη πτώση του τζίρου;

ΑΠ: Η μεγάλη πτώση του τζίρου έχει διαπεράσει όλες τις κατηγορίες των εμπορικών καταστημάτων. Όμως καταστήματα με εμπορεύματα ελαστικής ζήτησης είναι αυτά που έχουν πληγεί περισσότερο.

ΕΡ: Πόσο πιστεύετε πως έχουν μειώσει τις αποδοχές των συνοικιακών καταστημάτων οι μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις που έχουν κατακλύσει την αγορά των Ιωαννίνων;

ΑΠ: Οι ξένες πολυεθνικές εταιρίες που έχουν κατακλύσει την πόλη μας, εξαιτίας του μεγέθους τους και της, κατά την άποψή μου, λανθασμένης άποψης των καταναλωτών ότι δήθεν παρέχουν χαμηλότερες τιμές από τα τοπικά καταστήματα, έχουν πάρει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του συνολικού τζίρου της ευρύτερης περιοχής της Ηπείρου και όχι μόνο των συνοικιακών καταστημάτων.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την μεταφορά πλούτου από την περιοχή μας σε άλλες χώρες, αφήνοντας στην τοπική οικονομία μόνο τα χρήματα των μισθών των τετράωρων, ως επί το πλείστον, υπαλλήλων που δουλεύουν σε αυτές. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους μας και πρώτα από εμάς τους ίδιους τους εμπόρους, ότι αν δεν στηρίξουμε τις Ελληνικές επιχειρήσεις ο πλούτος θα συνεχίσει να μεταφέρεται αυτούσιος έξω από τη χώρα μας.

ΕΡ:  Υπάρχουν σκέψεις και σχέδια για να προσελκύσετε ακόμη περισσότερους επισκέπτες;

ΑΠ: Σκέψεις και σχέδια υπάρχουν αλλά είμαστε ανοιχτοί και σε νέες ιδέες που μπορούν να βοηθήσουν την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Θα πρέπει όμως να υπάρχει βοήθεια και από την πολιτεία.

ΕΡ: Ποια η θέση του Εμπορικού Συλλόγου για το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές.

 

ΑΠ: Παρ’ όλο που ο νόμος επιτρέπει τα καταστήματα να ανοίξουν επτά Κυριακές το χρόνο, η γενική συνέλευση του συλλόγου αποφάσισε ομόφωνα να τον ακυρώσουν στην πράξη ανοίγοντας τα καταστήματα μόνο την Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα.

Θεωρούμε ότι ο νόμος αυτός έχει στόχο την μεταφορά τζίρου από τους μικρομεσαίους αυτοαπασχολούμενους εμπόρους στις μεγάλες αλυσίδες και στα εμπορικά κέντρα.

ΕΡ: Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή ο Εμπορικός Σύλλογος;

ΑΠ: Ο Εμπορικός Σύλλογος Ιωαννίνων όπως και άλλοι επαγγελματικοί σύλλογοι είναι ένα συνδικαλιστικό όργανο το οποίο προσπαθεί να βοηθήσει τα μέλη του, μέσα από την ανάδειξη των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν διεκδικώντας παράλληλα τη λύση τους.

Αυτό που θα πρέπει να ξέρουν οι συνάδελφοι είναι ότι όσο πιο μαζικός είναι ένας σύλλογος τόσο ευκολότερα γίνονται αποδεκτές οι απόψεις του από την τοπική ή την κεντρική εξουσία.

Γι’ αυτό καλώ όλους τους συναδέλφους να είναι κοντά στο σύλλογο ώστε να έχει τη δύναμη να παλέψει για τα προβλήματα που έχει ο κλάδος μας.

ΕΡ: Ποια είναι τα κυριότερα παράπονα που ακούτε από τους εμπόρους;

ΑΠ: Μέσα σε αυτό το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, τα μέλη μας ζητούν να σταματήσει η υπερφορολόγηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, να υπάρξουν ρυθμίσεις για τα ασφαλιστικά ταμεία, περιορισμός στην ανεξέλεγκτη δράση των μεγάλων επιχειρήσεων όπως και αύξηση της ρευστότητας.

ΕΡ: Οι τιμές έχουν μειωθεί για να διευκολύνουν το αγοραστικό κοινό; 

ΑΠ: Ο εμπορικός κόσμος της χώρας έχει κάνει τις απαραίτητες προσαρμογές ώστε, όσο περνάει από το χέρι του, να μειωθούν οι τιμές. Δυστυχώς όμως υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν το κόστος των εμπορευμάτων (φορολογία, καύσιμα, ΔΕΗ, επιτόκια, ενοίκια κλπ) οι οποίοι είτε αυξάνονται, είτε δεν μειώνονται με τον ρυθμό που μειώνονται οι μισθοί. Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι τα περισσότερα εμπορεύματα είναι εισαγόμενα, οπότε η τιμή αγοράς τους δεν επηρεάζεται από την εσωτερική αγορά.

ΕΡ: Κατά τις περιόδους εκπτώσεων παρατηρείται αύξηση του τζίρου;

ΑΠ: Οι εκπτώσεις είναι ένας θεσμός που βοηθάει τους εμπόρους να ρευστοποιήσουν τα εμπορεύματα τους όπως και τους καταναλωτές να προμηθευτούν σε χαμηλότερες τιμές. Βέβαια, τα τελευταία χρόνια με ευθύνη κυρίως της πολιτείας, που θέσπισε τις προσφορές οι οποίες λειτουργούν ανεξέλεγκτα όλο το χρόνο, ο θεσμός των εκπτώσεων έχει απαξιωθεί, με αποτέλεσμα να έχει χαθεί η εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού. Σε κάθε περίπτωση πάντως προτείνουμε στους καταναλωτές να μην παρασύρονται από το ποσοστό της έκπτωσης αλλά να αποφασίζουν με βάση την τελική τιμή του εμπορεύματος που θέλουν να αγοράσουν.

ΕΡ: Η παλιά αγορά έχει αξιοποιηθεί όπως θα άρμοζε σε ένα τόσο κεντρικό και με τέτοια ιστορία σημείο;

ΑΠ: Δυστυχώς η παλιά αγορά έχει μείνει πολύ πίσω. Πιστεύω ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα, ώστε καταρχήν να αναπαλαιωθούν όλα τα καταστήματα και μετά να βρούμε τρόπους ώστε στοχευμένα να αναπτυχθούν εμπορικές επιχειρήσεις με παραδοσιακά κυρίως προϊόντα, που θα μπορούν να εξυπηρετήσουν τόσο Γιαννιώτες όσο και τουρίστες.

ΕΡ: Κάθε χρόνο έχουμε τον καθιερωμένο πια θεσμό των παζαριών. Τι γνώμη έχετε για την διεξαγωγή τους στις πόλεις; Τελικά βοηθάνε στην κίνηση ή λειτουργούν αρνητικά προς όφελος των εμπόρων;

ΑΠ: Τα παζάρια είναι ένας αναχρονιστικός θεσμός που λειτουργούσε την εποχή που η επικοινωνία με τις μεγάλες πόλεις δεν ήταν εύκολη. Κάλυπτε την ανάγκη των πολιτών για πρόσβαση στην αγορά. Σήμερα δεν υπάρχει πλέον αυτή η ανάγκη αφού η επικοινωνία είναι πολύ ευκολότερη και ταχύτερη. Εξ’ άλλου δεν βοηθάει σε τίποτα τις τοπικές οικονομίες, αφού συνήθως οι έμποροι που δραστηριοποιούνται σε αυτά δεν είναι τοπικοί έμποροι, αλλά επαγγελματίες που περιφέρονται στα πανηγύρια σε όλη την Ελλάδα. Λειτουργούν δε στην τοπική οικονομία με τον ίδιο τρόπο όπως οι ξένες εμπορικές πολυεθνικές στην οικονομία της Ελλάδας. Δηλαδή, δεν δημιουργούν πλούτο στην τοπική οικονομία παρά μόνο παίρνουν.

Θεωρώ ότι πλέον δεν εξυπηρετούν κανένα σκοπό. Επίσης, πιστεύω ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν θα πρέπει να παρασύρεται από τα χρήματα που προσφέρονται για την ενοικίαση του χώρου, αλλά να βλέπει πόσα χρήματα χάνονται από την τοπική οικονομία, αφού μόνο η ανακύκλωση τους θα δημιουργούσε πρόσθετες θέσεις εργασίας και υπεραξίες σε επιχειρήσεις και ακίνητα.

VN:F [1.9.13_1145]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)