Ρεπορτάζ : Ντόρα Βλάρα

Παρουσίαση βιβλίου στο 1ο Γενικό Λύκειο Φιλιππιάδας με βάση το θέμα της φιλαναγνωσίας

Με αφορμή το θέμα της φιλαναγνωσίας πραγματοποιήθηκε στο 1ο Γενικό Λύκειο και στους μαθητές της πρώτης τάξης μία παρουσίαση βιβλίου, με τίτλο “Ο Θεός της Σφαγής” της Γιασμίνα Ρεζά. Ένα θεατρικό έργο που πραγματεύεται ένα καυγά ανάμεσα σε δύο παιδιά και την «προσπάθεια» των γονιών τους να βρουν μία λύση. Οι γονείς του «θύματος» καλούν τους γονείς του «θύτη» στο σπίτι τους χωρίς όμως να έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα, αντιθέτως καταλήγουν να καυγαδίζουν εκείνοι σαν μικρά παιδιά…

Ομιλητές στην παρουσίαση ήταν ο φιλόλογος κ. Σωτήρης Σαρλής, ο συνταξιούχος φιλόλογος κ. Βασίλης Τάτσης και ο Κριτικός βιβλίου κ. Κώστας Τραχανάς. Σημαντική ήταν η παρουσία των δύο καθηγητριών Ιωάννας Παππά και Παναγιώτας Φασιά που με τις παρεμβάσεις τους έδωσαν τη δική τους πινελιά και βοήθησαν τα παιδιά να «ανοιχτούν» και να παραθέσουν τις προσωπικές τους απόψεις…

Στόχος να γίνει μία προσέγγιση των παιδιών με βάση το βιβλίο και να δώσουν τα οφέλη που μπορεί να έχει η ανάγνωση κάποιου βιβλίου, τη σχέση αναγνώστη και βιβλίου και τη διαμόρφωσή της μέσα από παραδείγματα και εμπειρίες ανθρώπων που αγαπούν το βιβλίο.

Η παρουσίαση ξεκίνησε με την κ. Παππά η οποία καλωσόρισε τους παρευρισκομένους δίνοντας στη συνέχεια το λόγο στον κ. Τάτση που μέσω της εμπειρίας του ως καθηγητής και αναγνώστης μίλησε για τις διαφορές που έχει το βιβλίο με τα οπτικοακουστικά μέσα και το πως έχει επιβιώσει στο χρόνο παρόλο που θεωρείται από πολλούς πως αυτό το είδος ψυχαγωγίας «πεθαίνει»…

Έδωσε επίσης τη συμβουλή στα παιδιά να ξεκινήσουν από βιβλία που θα λειτουργήσουν ως υπόστρωμα, που αφορούν κυρίως την ηλικία τους, για να μπορέσουν στη συνέχεια να προχωρήσουν ανοίγοντας τα φτερά τους σε άλλα πιο «εξειδικευμένα» είδη. Αυτή η συμβουλή βρήκε σύμφωνες και της φιλολόγους των παιδιών που στήριξαν την ίδια άποψη.

Ο επόμενος ομιλητής κ. Σαρλής, λάτρης του θεάτρου έχοντας και ο ίδιος ενεργό ρόλο ως ηθοποιός στη θεατρική ομάδα ΑΘΟΑ, ανέλαβε το κομμάτι της θεατρικής προσέγγισης. Στο πλαίσιο της παρουσίασης μάλιστα προσκάλεσε τέσσερις εθελοντές για να διαβάσουν ένα απόσπασμα του βιβλίου με σκοπό να κατανοήσουν καλύτερα και οι μαθητές που δεν είχαν διαβάσει το έργο, το ύφος και το περιεχόμενο του.

Τέλος ο συνεργάτης της Φωνής κ. Κώστας Τραχανάς ή βιβλιοφάγος, όπως τον χαρακτήρισαν οι υπόλοιποι ομιλητές, πήρε το λόγο διαβάζοντας ένα κείμενο για το βιβλίο «Ο Θεός της Σφαγής» καθηλώνοντας τόσο τους μαθητές, όσο και τους υπόλοιπους ομιλητές.

Να σημειώσουμε επίσης πως ο κ. Τραχανάς δώρισε διάφορα βιβλία για τα παιδιά και τη Βιβλιοθήκη του σχολείου. Επίσης χάρισε τέσσερα αντίτυπα του βιβλίου «Χορός στα ποτήρια» της Αρτινιάς Γ. Τάτση, για το οποίο θα γίνει παρουσίαση στις 24/4/2015 και θα συνοδεύουν η φιλόλογος Ρ. Μανακανάτα και ο Υποψήφιος Διδάκτωρας Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ. Βλαχοπάνος.

Τα παιδιά της Α’ Λυκείου, τα οποία παρακολούθησαν την εκδήλωση συμμετείχαν ενεργά και κάποια εξ’ αυτών που είχαν διαβάσει το βιβλίο της παρουσίασης απάντησαν στις ερωτήσεις τον ομιλητών δίνοντας τη δική τους οπτική γωνία.

Όμως και τα υπόλοιπα παιδιά παρακολουθούσαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ακόμη κι εκείνα που «δήλωσαν» πως δεν θεωρούν ότι θα τους ωφελήσει η ανάγνωση βιβλίων και δεν τους ελκύει.

Μετά το τέλος της παρουσίασης οι δύο εκ των ομιλητών κ. Τάτσης και κ. Σαρλής μας είπαν σχετικά με την παρουσίαση:

Σαρλής: Λειτούργησε ιδιαίτερα το πρώτο μέρος της παρουσίασης όπου μίλησε ο κ. Τάτσης για γενικά πράγματα σε σχέση με το διάβασμα και το βιβλίο. Ήταν ίσως ένα ειδικευμένο θέμα, όμως σίγουρα πέρασε κάποια μηνύματα.

Σε σχέση με το θέατρο θεωρώ πως υπάρχει ένα πρόβλημα ενώ οι μαθητές σε μικρή ηλικία ενδιαφέρονται και βλέπουν παιδικό θέατρο στην εφηβεία απομακρύνονται και αλλάζουν τα ενδιαφέροντά τους. Μέσω των δράσεων του σχολείου θα μπορούσε να υπάρξει μία καλύτερη προσέγγιση όπως έγινε σήμερα με το βιβλίο.

Τάτσης: Είμαι πάρα πολύ συγκινημένος και πολύ αισιόδοξος γι’ αυτή τη προσπάθεια που κάνουν οι συναδέλφισσες. Το θεωρώ πολύ σημαντικό γιατί φέρνουν σε επαφή τα παιδιά με το βιβλίο, καλλιεργούν την αγάπη για το βιβλίο, διαταράσσεται ευχάριστα η «μονοτονία» και η «τυποποίηση» της σχολική διαδικασίας. Αυτό φάνηκε από το πως παρακολουθούσαν και συμμετείχαν οι μαθητές. Για να πάρουμε τα παιδιά από την κατάσταση της παθητικότητας και να τους κάνουμε πιο ενεργητικούς, να τονώσουμε τα ενδιαφέροντά τους για τον κόσμο του βιβλίου. Να πάψουμε να είμαστε θεατές του κόσμου και να γίνουμε αναγνώστες. Σήμερα ήρθαν ένα βήμα πιο κοντά στο βιβλίο. Βλέπω πως γίνεται με ένα οργανωμένο τρόπο, υπάρχει ένας προγραμματισμός το βλέπω να συνεχίζεται και πρέπει να συνεχιστεί. Θερμά συγχαρητήρια στην κ. Παππά και στην κ. Φασιά για την προσπάθειά τους.

 

Στα πλαίσια της παρουσίασης τα παιδιά έκαναν μία συζήτηση για τη φιλαναγνωσία, έδωσαν τη δική τους ερμηνεία για τον «όρο» βιβλίο και ανέλυσαν τους λόγους που τους αρέσει ή όχι η ανάγνωση…

Ενδεικτικά θα δημοσιεύσουμε κάποια αποσπάσματα:

Βιβλίο: Είναι ένας τρόπος να ξεφύγεις από την πραγματικότητα και να αναρωτιέσαι ή να βλέπεις καταστάσεις και πράγματα με μια άλλη οπτική γωνία, διαφορετική από την δική σου., Ξεγνοιασιά- φαντασία, Ανάπλαση προσωπικότητας, Τρόπος έκφρασης, Tο βιβλίο είναι ένας μικρός κόσμος αποτυπωμένος σε χαρτί που δίνει ώθηση στη φαντασία του καθενός να ταξιδέψει….

«Στην αρχή ήθελα να δοκιμάσω να διαβάσω ένα βιβλίο για να δω απλά πως είναι και να δημιουργήσω εντυπώσεις γι’ αυτό. Όταν διάβασα το πρώτο βιβλίο κατάλαβα πως μπορούσα να «φύγω» από την πραγματικότητα και ίσως να ταξιδέψω σε έναν άλλο τόπο και χρόνο, να δω τα πράγματα με άλλη νοοτροπία και να εξερευνήσω διαφορετικές οπτικές γωνίες για τα πράγματα. Το πρώτο βιβλίο που διάβασα ήταν η «Φεγγαρόπετρα της Μοίρας». Θεωρώ ότι είναι ένα από τα καλύτερα βιβλία που έχω διαβάσει και το προτείνω σίγουρα.»

«Αρχικά έβλεπα τη μαμά μου να περνάει την περισσότερη ώρα απ’ την καθημερινότητά της διαβάζοντας βιβλία. Έτσι μου γεννήθηκε η περιέργεια «γιατί» διαβάζει ένα απλό βιβλίο με τις ώρες; Τότε λοιπόν αποφάσισα να κάνω και εγώ την αρχή αυτή για να μου λυθούν οι απορίες. Τελικά το ένα έγινε δύο και τα δύο, αμέτρητα. Η ώρα μου περνούσε ευχάριστα και ξέγνοιαστα η φαντασία μου δεν είχε όριο διότι φανταζόμουν όπως ήθελα εγώ τους πρωταγωνιστές και τους έδινα τις δικές μου πινελιές.»

Σαφώς σε μία ομάδα παιδιών υπάρχουν και διαφορετικές απόψεις 

«Δεν διαβάζω βιβλία γιατί προτιμώ να βλέπω ταινίες και ντοκιμαντέρ. Διαρκούν λιγότερο χρόνο και σου επιτρέπουν να έχεις μία εικόνα για το θέμα.»

Σίγουρα η παρουσίαση έδωσε ένα κίνητρο στα παιδιά που δεν «εκτιμούν» ιδιαίτερα αυτόν τον τρόπο ψυχαγωγίας να το δουν με άλλη ματιά και ενδεχομένως να το εντάξουν στον ελεύθερο χρόνο τους.

VN:F [1.9.13_1145]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)