Ρεπορτάζ: Ντόρα Βλάρα

Παρουσίαση του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων με αφορμή την παράσταση «Ναπολεοντία» που δόθηκε στην πόλη μας

Μια μαγευτική παράσταση έδωσε την περασμένη Δευτέρα το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων στην Φιλιππιάδα με τίτλο «Ναπολεοντία». 

Όμορφα κοστούμια, καλοδουλεμένα σκηνικά, εξαιρετικοί ηθοποιοί έφεραν ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα, το οποίο άφησε μεγάλη ικανοποίηση στο κοινό που βρέθηκε στο θεατράκι για να παρακολουθήσει την παράσταση.

 Το παρών έδωσαν φυσικά ο δήμαρχος κ. Νίκος Καλαντζής και ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού κ. Χρήστος Γκάρτζιος καθώς και η κ. Αναστασία Καραπάνου, η κ. Μαρία Γάλλιου, ο κ. Βασίλης Παπαβασιλείου, ο κ. Θοδωρής Κάλλης κ.α.

 Στο τέλος της παράστασης τόσο ο δήμαρχος και οι δημοτικοί σύμβουλοι, όσο και οι υπόλοιποι θεατές βρέθηκαν στα παρασκήνια για να συγχαρούν τους ηθοποιούς και τους συντελεστές του έργου.

  

Λίγα Λόγια για το έργο…

Η «Ναπολεοντία» είναι ένα ειρωνικό ιλαρόδραμα που διαδραματίζεται στο Ναύπλιο του 1835: στις απαρχές της δημιουργίας του ελληνικού κράτους όταν ο νεαρός Όθων αναλαμβάνει την εξουσία του νέου ελληνικού βασιλείου. Οι Έλληνες υπήκοοί του μυούνται στο βαλς, ξένοι χοροδιδάσκαλοι διδάσκουν και ντόπιοι χωροφύλακες εποπτεύουν. Μετά τον τουρκικό ζυγό οι Έλληνες προετοιμάζονται να παραδοθούν στη νέα δουλεία, αυτή του «εξευρωπαϊσμού». Κωμικές καταστάσεις, ερωτικές ίντριγκες, διλλήματα ταυτότητας, ισορροπούνται στην σύγχρονη γραφή του Αντρέα Στάικου. Στο τέλος του έργου ο Βαυαρός εισβολέας θα ηττηθεί και ο απόμαχος αγωνιστής θα επαναφέρει τη γνήσια και μοναδική αλήθεια τούτης της γης, ευχή και ελπίδα: «Ο ξένος κάποια στιγμή θα φύγει,  το θυμάρι θα μείνει».

 

Ρωτήσαμε το σκηνοθέτη της παράστασης «Ναπολεοντία» κ. Γιώργο Μπακόλα για το πώς του φάνηκε ο χώρος και τους συμβολισμούς του έργου μέσω των αργών κινήσεων (όσοι παρακολούθησαν το έργο θα παρατήρησαν κάποιες εναλλαγές στο ρυθμό βλέποντας του ηθοποιούς να παίζουν σε αργή κίνηση)….

 

« Θεωρώ πως χρειάζεται ένας πολιτιστικός χώρος για το καλοκαίρι και το λέω αυτό γιατί στο θέατρο ένας ήσυχος χώρος που δεν παρεμβάλλονται εξωτερικοί θόρυβοι βοηθάει το κοινό να συγκεντρωθεί και τους ηθοποιούς να παίξουν…»

 

«Σχετικά με την εναλλαγή στο ρυθμό θα πω πως στην τέχνη και ειδικά στο θέατρο πρέπει να υπάρχουν και λίγα «σκοτεινά» σημεία. Αλλαγές ρυθμών, λίγα πράγματα που κάνουν να μπούμε σε ένα κόσμο λίγο πιο μαγικό… Τα μαγικά πράγματα δεν τα καταλαβαίνουμε εντελώς, τα αισθανόμαστε όμως, αισθανόμαστε ότι κάτι συμβαίνει, κάτι αλλάζει μέσα μας.

Ίσως έχουμε συνηθίσει από την τηλεόραση που τα πράγματα λέγονται και είναι όλα σαφή. Γι’ αυτό χρειαζόμαστε και άλλου είδους τέχνες που μας δίνουν πράγματα που μπορούν να τα «πιάσουμε» με την ψυχή μας».

 

 

 

Με αφορμή λοιπόν την παράσταση στη  Φιλιππιάδας κάνουμε μία παρουσίαση του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων. Ευχαριστούμε για τις πληροφορίες τον Γραμματέα του ΔΗΠΕΘΕ κ. Γιώργο Σκουρλέτη, ο οποίος δέχτηκε με ιδιαίτερη χαρά να μας βοηθήσει…

 

 

Πως προέκυψε η δημιουργία του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων;

 

Ο θεσμός των ΔΗΠΕΘΕ ξεκίνησε το 1983 από την αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη με τη μορφή οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, σε αντιστοιχία με τα περιφερειακά εθνικά θέατρα που υπήρχαν (και υπάρχουν) στην Γαλλία. Στο θεσμό εντάχθηκαν αρχικά 6 ΔΗΠΕΘΕ σε πόλεις της περιφέρειας οι οποίες είχαν ήδη αναπτύξει την επαγγελματική θεατρική δημιουργία. Μεταξύ αυτών και στα Γιάννινα όπου από το 1976 δραστηριοποιούταν ο Οργανισμός Ηπειρωτικού Θεάτρου.     

 

Ποιοι οι στόχοι του και οι δράσεις του;

 

H οργάνωση λειτουργιών και δραστηριοτήτων που έχουν σχέση με το Θέατρο και γενικότερα τον πολιτισμό, καθώς και την εκπόνηση και εφαρμογή προγραμμάτων έρευνας και τεχνολογίας για την ανάπτυξη της περιοχής και συγκεκριμένα:

  • Η οργάνωση και παρουσίαση θεατρικών παραστάσεων, η παροχή δυνατότητας στους δημιουργούς και ιδιαίτερα στους νέους να αναπτύξουν τις δραστηριότητές τους γύρω από την θεατρική τέχνη.
  • Η αξιοποίηση κατά το δυνατόν Ηπειρωτών δημιουργών και καλλιτεχνών.
  • Η οργάνωση και παρουσίαση παράλληλων θεατρικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων.
  • Η δημιουργία ολοκληρωμένης δανειστικής βιβλιοθήκης θεατρικών έργων και εκδόσεων με θεατρικά θέματα.
  • Η ανταλλαγή θεατρικών παραστάσεων με άλλα περιφερειακά κρατικά και ιδιωτικά θέατρα της χώρας και του εξωτερικού.
  • Η αξιοποίηση και αναβάθμιση του Αρχαίου Θεάτρου της Δωδώνης.
  • Η συμβολή στην ανάπτυξη της θεατρικής παιδείας.
  • Η δημιουργία δραματικής σχολής στην πόλη των Ιωαννίνων.
  • Η συνεισφορά στον τομέα της απασχόλησης του κλάδου των ηθοποιών και τεχνικών του θεάτρου.
  • Η συμμετοχή στις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις του Δήμου Ιωαννιτών και της Ηπείρου κατά βάση, καθώς και της υπόλοιπης χώρας ή του εξωτερικού, εφόσον αυτό ευνοεί τον προγραμματισμό του θεάτρου.
  • Η ουσιαστική πολιτιστική αποκέντρωση στον ευαίσθητο χώρο της τέχνης.
  • Η συμπαραγωγή θεατρικών παραστάσεων με άλλα ΔΗ. ΠΕ.ΘΕ., κρατικά ή ιδιωτικά θέατρα του εσωτερικού και του εξωτερικού, ιδιαίτερα δε των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Η οργάνωση σεμιναρίων και παρεμφερών εκδηλώσεων, με αντικείμενο τη θεατρική παιδεία.
  • Η αξιοποίηση των χώρων που ευνοούν την παρουσίαση θεατρικών παραστάσεων στην Ήπειρο με την εμψύχωση και την υλικοτεχνική βοήθεια σε πρόσωπα ή ομάδες ερασιτεχνικής υφής.
  • Η συμβολή στην ανάπτυξη του επιπέδου της τέχνης, του πολιτισμού και γενικά της πνευματικής καλλιέργειας του λαού της Ηπείρου. Η προώθηση των στόχων θα γίνεται σε συνεργασία με τους πολιτιστικούς φορείς της Ηπείρου.

 

Πόσες παραστάσεις έχουν ανέβει από την αρχή της δημιουργίας του;

 

Η «Ναπολεοντία» είναι η 106η επαγγελματική θεατρική παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων -  περισσότερες πληροφορίες και φωτογραφίες για τα έργα στο www.dipetheioannina.eu .

 

 

Υπάρχουν δυσκολίες που ενδεχομένως  αντιμετωπίζει το ΔΗΠΕΘΕ και ποιες είναι αυτές;

Υπάρχουν αρκετές δυσκολίες όπως, η μεγάλη μείωση της επιχορήγησης από το Υπουργείο Πολιτισμού (από 265.000 € το 2007 και νωρίτερα, στα 115.000 € το 2008, κατόπιν στα 90.000 € το 2010 και τέλος στα 40.000 € το 2014 και 2015).

Επίσης η έλλειψη προσωπικού (υπάρχουν 1 διοικητικός και 2 τεχνικοί αορίστου χρόνου). Δυσκολία, λόγω γραφειοκρατικών διαδικασιών,  εκταμίευσης ποσών από φορείς. Γραφειοκρατία υπέρ-10πλάσια (στον οικονομικό κυρίως τομέα) που δεν συμβαδίζει με τις ιδιαιτερότητες που απαιτούν οι θεατρικές δραστηριότητες που καλείται να φέρει εις πέρας η επιχείρηση. Αδιαφορία των τοπικών εταιρειών να στηρίξουν με χορηγίες το έργο του Θεάτρου. Η δυσαναλογία εσόδων – εξόδων στο ανέβασμα έργου από την Κεντρική Σκηνή το χειμώνα (που πάντα υπήρχε) έχει οδηγήσει τα τελευταία χρόνια, λόγω της υφιστάμενης οικονομικής λιτότητας και του διαμορφωμένου ύψους των επιχορηγήσεων, στην αντικατάστασή του από έργα της Νέας ή Πειραματικής Σκηνής, συμπαραγωγές και μορφοποίηση θεατρικών φεστιβάλ με (κυρίως)  αθηναϊκά θεατρικά σχήματα, ιδιαίτερα προσεγμένης όμως ποιότητας καλλιτεχνικού έργου.  

 

Εκτός από τη στήριξη του κόσμου, υπάρχει η αντίστοιχη στήριξη από την πολιτεία για το έργο που παράγει το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων;

 

Το Θέατρο επιχορηγείται τη φετινή χρονιά από το Δήμο Ιωαννιτών  (165.000 €), το Υπουργείο Πολιτισμού (40-45.000 €)  και την Περιφέρεια Ηπείρου (έως 30.000 €). Για τις παραστάσεις της «Ναπολεοντίας» συνέβαλε οικονομικά η Π.Ε.Δ. Ηπείρου με 20.000 €, ώστε να δοθεί μία δωρεάν παράσταση σε κάθε Δήμο της Ηπείρου.

 

Ποια θα είναι η επόμενη παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ;

 

Η επόμενη θεατρική παραγωγή θα είναι από τη Νεανική – Παιδική Σκηνή του Θεάτρου και το έργο θα αποφασιστεί στις αρχές Σεπτεμβρίου. 

VN:F [1.9.13_1145]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)